Skolens Profil

 

Profil

Håndværk, kunst og design er de grundlæggende principper i den ny friskole i kombination med et højt fagligt niveau for øvrige fag, så alle børn kan blive så dygtige, som de kan.

Friskolen Glasværket og Odense Designakademi har et fælles værdigrundlag:

At kende, forstå og udvikle livet gennem livsnære
og håndgribelige gøremål.

Friskolen er inspireret af montessoripædagogikken, som er grundlæggende i hverdagen på skolen, hvor rammerne for og tilgangen til eleverne og undervisningen skaber selvstændige børn.

På Friskolen Glasværket bruger vi kun tests som et diagnostisk redskab, når det er relevant for vores arbejde med elevens videre udvikling. Nationale test er ikke en del af vores pædagogiske arbejde.

I 2023 vil vi, når de ældste elever er færdige med 9. klasse, tilbyde Folkeskolens Afgangsprøver.

Januar 2022 igangsættes en åben og inddragende proces for forældre, lærere og bestyrelse, som skal afklare om Friskolen Glasværket forsat skal have karakterer og afsluttende eksaminer eller om der skal findes en anden vej i forhold til at synliggøre elevernes faglige, personlige og sociale kunnen efter et langt og indholdsrigt skoleliv – om Friskolen Glasværket skal være karakter- og prøvefri eller ej.

fagene

Friskolen Glasværket står mål med folkeskoleloven og Fælles Mål.
På Danmarks Læringsportal EMU kan du læse mere om Fælles Mål.

Friskolen Glasværket står mål med Folkeskoleloven og Fælles Mål – men vi vil gerne mere end det og vejen dertil vil også være anderledes grundet vores profil. Håndværk, kunst og designs og specielt Montessoripædagogikkens indvirkning på den daglige undervisning, tilgangen til og omgangen med eleverne er helt særlig. Derfor er der igangsat et arbejde, hvor de enkeltes fags identitet på skolen, vil blive beskrevet. Så alle får mulighed for at læse, hvordan HDK og Montessoripædagogikken skaber særlige tilgange og muligheder i de enkelte fag.

På Friskolen Glasværket er fagene; Billedkunst og Håndværk og design samlet i faget; Håndværk, design og kunst (HDK). Processen med at skrive kompetencemål for HDK er i gang og vil blive lagt på skolens hjemmeside, når arbejdet er færdigt.

HDK prioriteres på alle årgange som selvstændigt fag. Men HDK er ikke kun et selvstændigt fag – det integreres i skolens øvrige fag, når det kan være med til at åbne muligheder op for at kvalificere, bearbejde, underbygge, udtrykke eller evaluere den daglige undervisning.

Faget kristendomskundskab er på Friskolen Glasværket omdøbt til religion, da vi mener, navnet er mere dækkende i forhold til den tilgang og det indhold, som Fælles Mål lægger op til.

Værdier i hverdagen

Opmærksomheden på det enkelte barn skal altid ses i forhold til eller i sammenhæng med fællesskabet. Respekten for den enkelte og fællesskabet er ligeværdigt. De enkelte børns ressourcer skal bruges til at styrke fællesskabet.

Skolen skaber rammer for eleverne, så de kan udfordre og udvikle alle deres evner.

Skolen vil lade eleverne blive opmærksomme, nysgerrige og eksperimenterende – så det bliver elevernes egen motivation og engagement, der baner vej for læring.

Rammerne, undervisningen og omgangsformerne i hverdagen med tiltro og forventninger til eleverne fremmer og styrker selvstændighed og selvværd.

 

Friskolen Glasværket er en fri grundskole med fokus på håndværk og design.
Friskolen Glasværket er en fri grundskole med fokus på håndværk og design.

ER Friskolen Glasværket i Odense noget for jer og jeres børn?

Skolen er startet i 2016 og fra skoleåret 2021/2022 har vi 0.-8. klasse.
Skolen udbygger hvert år med en årgang nedefra,
indtil skolen rummer 0. til 9. årgang med maks 20 elever i hver klasse.

Sammen med Odense Designakademi er vi Danmarks første kombinerede fri- og fagskole.

Kontakt osTilmelding