Forårs-SFO

 

Hvad er Forårs-SFO?

Vi ser forårs-SFO´en som en bro mellem børnehave og skole, som børnene i løbet af foråret vil gå hen over – nogle i løb, andre med mindre skridt. Eleverne skal forvandles fra børnehavebørn til skoleelever. Det er en stor omvæltning, som vi, skole og forældre, skal arbejde sammen om.

I forårs SFO´en er der fokus på flere ting. Først og fremmest skal der skal skabes en tryg hverdag for den enkelte i fællesskabet. Alle eleverne skal lære hinanden, personalet og skolen godt at kende, så de føler sig trygge, får opbygget gode sociale relationer og kan trives på skolen.

Indhold

I forårs-SFO’en giver de trygge rammer børnene mulighed for at udfolde sig personligt, kreativt, fagligt og socialt. Eleverne skal kunne være nysgerrige, aktive og medskabende i processen med at udforske verden omkring dem.

I den første tid vil vi lære hinanden at kende, øge trivslen og relationerne eleverne i mellem. Det gøres blandt andet med børnemassage og fællesskabsorienterede lege og aktiviteter. Skolen skal udforskes, så eleverne føler sig trygge og hjemmevante.

Derefter vil forskellige temaer give mulighed for læring, leg, kreativ udfoldelse og fordybelse. Tidligere temaer har bl.a. været venskab og kroppen.

I løbet af tiden i forårs-SFO’en bliver børnene mere og mere integreret i skolens daglige rytme med fælles morgensang, frokostpause med mad i kantinen og frikvarterer med resten af skolen. Når vi når sommerferien er børnene klar til skoledage i 0. klasse med dertilhørende rutiner, omgangsformer og regler på skolen.

Dagsrytme

Dagene i forårs-SFO’en er fra 8:15-12:00 alle dage undtagen tirsdag, hvor førskoledagen slutter klokken 13:00.

Hver morgen starter med godmorgenrunde og samling med en snak om, hvad der skal ske i dagens løb. Måske har børnene lyst til at fortælle, vi synger, leger små lege og fortæller historier.
Derefter er der tid til aktiviteter i forhold til aktuelle temaer og dagens program. Vi læser, synger, laver kreative aktiviteter, bager boller, spiller teater, laver bål, slår kolbøtter, cykler og løber på rulleskøjter. Vi bygger videre på det, børnene hver især kommer med fra børnehavetiden med opmærksomhed på sprog og tal i hverdagen. Her sår vi frøene til den læring og undervisning, som børnene skal i gang med efter sommerferien.
Vi spiser frokosten i skolens kantine, hvor køkkenet har lavet dejlig mad.

Der er almindelig SFO sammen 0.-3. klasse fra 6:30-8:15 og igen, når klasserne har fri indtil 16:30.

Vores forventninger

Inden børnene starter i forårs-SFO på Friskolen Glasværket, afholder vi infomøde for interesserede forældre. Mødet ligger sædvanligvis i september.
Når børnene er tilmeldt vil de blive inviteret til 2 eftermiddage i januar og februar, hvor de sammen med deres forældre får mulighed for at gå på opdagelse i skolens lokaler, lære nogle de voksne på skolen og ikke mindst deres nye klassekammerater at kende. Det er vores erfaring, at det giver et godt fundament, så børnene føler sig trygge, og førskolestarten bliver nemmere.

Når forårs-SFO’en starter, forventer vi, at jeres barn er renligt og selv kan gå på toilettet. Desuden skal jeres barn have tøj med efter vejret, som barnet selv kan iføre sig. Vi hjælper selvfølgelig, når det er nødvendigt, men som udgangspunkt skal børnene være selvhjulpne.
For at børnene får de bedste dage, forventer vi, at de om morgenen møder udhvilet, mætte og klar til dagen.

Inden sommerferien kommer førskolebørnene på besøg i 0. klasse, hvor de sammen med børnehaveklasselæreren laver små skoleopgaver og lærer de nye omgivelser at kende.

ER Friskolen Glasværket i Odense noget for jer og jeres børn?

Skolen er startet i 2016 og fra skoleåret 2018/2019 har vi 0.-5. klasse.
Skolen udbygger hvert år med en årgang nedefra,
indtil skolen rummer 0. til 9. årgang med maks 20 elever i hver klasse.

Sammen med Odense Designakademi er vi Danmarks første kombinerede fri- og fagskole.

Kontakt osTilmelding